تجهیزات شبکه

پیش نیاز های آرایش رک شبکه

اهمیت آرایش رک شبکه

هنگامی که تمامی تجهیزات خود نظیر سرور ها، حافظه ها، سوئیچ ها و روتر ها را در رک سرور قرار می دهید، مدیریت کابل های شبکه اغلب نادیده گرفته می شود. مدیریت کابل ها یک گام مهم در آرایش رک شبکه است و در صورتی که به درستی انجام نشود، تمامی کابل های شبکه ی رک شما بهم ریخته و درهم دیده می شوند.

در این صورت، مدیریت کابل ها به یک چالش بسیار بزرگ برای متخصصان آی تی تبدیل می شود. اما آرایش رک شبکه شامل چه پیش نیاز هایی می شود؟ این سوالی است که ما در این مقاله قصد داریم تا پاسخ آن را به شما بگوییم.

به چه فاکتور هایی باید توجه داشت؟

پیش از اینکه شروع به آرایش رک شبکه و مدیریت کابل های خود کنید، فاکتور هایی وجود دارد که باید پیش از اقدام به هر کاری آنها را مد نظر قرار دهید. این فاکتور ها شامل موارد زیر می باشند:

مشخصات رک

در اکثر دیتاسنتر ها از رک های 19 اینچ استفاده می شود. عمق رک ها معمولا تا حدی قابل تنظیم است، اما ارتفاع رک به واحد های استانداری بستگی دارد که یونیت رک (U) نامیده می شوند، و هر 1 یونیت رک (که به صورت 1U) نشان داده می شوند برابر با 1.75 اینچ است. به عنوان مثال: یک رک 42U دارای 42 یونیت رک می باشد.

اولین قدم برای آرایش رک شبکه این است که با توجه به نیاز ها، و همچنین فضایی که در اختیار دارید بتوانید رک شبکه ی مناسب، با اندازه و یونیت های مناسبی انتخاب کنید تا پس از آن دچار مشکل نشوید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی «نکات_مهم_انتخاب_کابینت_سرور» مراجعه فرمایید.

موقعیت تجهیزات

موقعیت و جای تجهیزاتی که در داخل رک قرار می گیرند برای حداکثر استفاده از فضای داخل رک بسیار مهم است. بنابراین به یاد داشته باشید که پیش از اینکه رک خود را نصب کنید و تجهیزات خود را در آن قرار دهید، باید یک نقشه ی دقیق از چیدمان تجهیزات در آن داشته باشید تا از کمترین فضا بیشترین استفاده را ببرید.

همچنین در این حین به یاد داشته باشید که در آینده ممکن است تجهیزات شما افزایش پیدا کنند، لذا بهتر است تا این مورد را نیز در نقشه ی خود مدنظر داشته باشید. به طور کلی، تجهیزات سنگین تر نظیر UPS ها، باتری های اضافه و سرور های بزرگتر در پایین رک شبکه قرار می گیرند.

خنک کردن

یکی از مهم ترین فاکتور های آرایش رک شبکه خنک کردن و جریان هوا می باشد. از آنجایی که امروزه اکثر لوازم کامپیوتری و شبکه ای مهم در داخل رک ها قرار می گیرند، اهمیت خنک کردن این لوازم نیز افزایش پیدا می کند. افزایش دما و گرمای به وجود آمده توسط این دستگاه ها باعث می شود تا این وسایل آسیب دیده و در دراز مدت از بین بروند.

علاوه بر آن، عدم مدیریت کابل های شبکه می تواند جریان هوا را مسدود کرده و چرخه ی هوای خنک در رک را مسدود کند. در این شرایط، استفاده از سیستم های مدیریت کابل عمودی و افقی برای نظم بخشیدن به کابل های پچ و کورد ها می تواند بسیار مفید باشد.

لوازم جانبی مورد نیاز برای آرایش رک شبکه

پس از در نظر گرفتن فاکتور های ضروری برای آرایش و نظم رک شبکه، نوبت به لوازم جانبی مورد نیاز برای این امر می رسد. این لوازم جانبی شامل موارد زیر می باشند:

پچ پنل

استفاده از پچ پنل ها می تواند باعث صرفه جویی در فضا در امر مدیریت کابل ها شود. استفاده از این پچ پنل ها به عنوان بخشی از سیستم کابل کشی می تواند باعث کاهش هزینه های نگه داری از کابل ها و همچنین کاهش خطا ها و مشکلات مربوط به نصب رک شبکه شود. به یاد داشته باشید که برای کابل های فیبر نوری از پچ پنل فیبر نوری، و برای کابل های مسی از پچ پنل های مسی استفاده می شود.

مدیریت کابل افقی

مدیریت کابل افقی امکان کابل کشی منظم و مناسبی برای کابل های پچ به وجود میاورد و از آنها در برابر خطرات مختلف محافظت می کند. اگر از پچ پنل های تخت یا flat استفاده می کنید، و یا سوئیچ هایی استفاده می کنید که کابل آنها از بالا یا زیر آنها وصل می شوند، مدیریت کابل افقی می تواند برای شما گزینه ای مناسب باشد.

مدیریت کابل عمودی

یکی دیگر از المان های آرایش رک شبکه مدیریت کابل عمودی است. مدیریت کابل عمودی می تواند فضای بیشتری برای شما به وجود بیاورد. برای محیط های استاتیک و ساکن شما می توانید یک سیستم مدیریت کابل اضافی برای پشت رک ها نیز در نظر بگیرید که این امر می تواند مانع مسدود شدن دسترسی شما به دیگر تجهیزات داخل رک شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *