تجهیزات شبکه

تفاوت های PDU و چند راهی برق

تفاوت های pdu و چند راهی برق

تفاوت های PDU و چند راهی برق

مهم نیست که چه نوع تجهیزات کامپیوتری برای شبکه ی خود داشته باشید؛ در صورتی که نتوانید به طور مناسبی به آنها برق رسانی کنید، همه ی آنها غیر قابل استفاده خواهند بود. در هنگام قرار دادن سرور ها، سوئیچ ها، روتر ها، کامپیوتر ها و دیگر تجهیزات در داخل رک تجهیزات، شما باید مطمئن شوید که فضا و امکانات کافی برای وصل کردن همه ی آنها به برق را دارید، و همچنین مطمئن شوید که جریان برق به طور مناسبی برقرار است و به تجهیزات شما صدمه ای وارد نمی شود.

این امر برای شما دو گزینه را به وجود می آورد: شما می توانید از یک چند راهی برق ( پاور استریپ) یا یک PDU (power distribution unit) یا از یک واحد توزیع جریان برق استفاده کنید. فهمیدن اینکه هر کدام از این وسایل قادر به انجام چه کاری است، به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام یک از این گزینه های توزیع برق برای شما مفید تر است.

در مقاله ای که اکنون درحال مطالعه آن می باشید، ما قصد داریم تا توانایی ها و موارد استفاده از هر کدام از این ابزار ها را در اختیار شما قرار دهیم و به شما کمک کنیم تا جریان برق لوازم خود را به بهترین شکل تامین کنید.

پاور استریپ چیست؟

تقریبا همه ی افراد به نحوی از پاور استریپ ها یا چند راهی های برق استفاده کرده اند. این وسایل به راحتی به برق وصل می شوند و یک سیم، جریان برق را به وسیله ای روی آن چندین پریز برای اتصال دستگاه های برقی قرار دارد وصل می کند. انواع و مدل های مختلفی از این دستگاه ها وجود دارند که هر کدام  در اندازه و سایز، طول سیم و تعداد پریز ها متفاوت می باشند. برخی از ویژگی های معمول پاور استریپ ها شامل موارد زیر می باشند:

  • تعداد پریز های زیاد– تعداد پریز های چند راهی ها معمولا از 4 تا 12 عدد متفاوت است، اما مدل های خاصی نیز وجود دارد که دارای تعداد بیشتری هستند.
  • محافظ برق– چند راهی های پیشرفته معمولا دارای یک محافظ در درون خود هستند که باعث می شود تا جریان برق شدید به یکباره وارد دستگاه نشود. این امر باعث می شود تا جریان برق و الکتریسیتی یکسان بوده و ضمن قطع نشدن برق، آسیبی به دستگاه های شما نیز وارد نشود.
  • انواع پریز ها– شما می توانید چند راهی هایی با هر نوع پریز برقی را پیدا و از آن استفاده کنید. همچنین مدل های دیگری نیز وجود دارد که چند نوع پریز بر روی آن قرار گرفته است.

چند راهی ها یا پاور استریپ ها بدون شک یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین انواع لوازم و تجهیزات الکترونیکی برای افراد و کمپانی های معمولی می باشند. این لوازم معمولا بسیار به صرفه و ارزان قیمت هستند و می توانند ضمن ایجاد راحتی و آسان سازی امور شما، از لوازم شما نیز مراقبت کنند.

PDU چیست؟

در پایه ترین و اتبدایی ترین سطح، واحد توزیع نیرو یا PDU دقیقا کاری را انجام می دهد که یک چند راهی یا پاور استریپ انجام می دهد. یعنی آنها به شما این امکان را می دهند تا در جایی که لازم است، پریز برق داشته باشید. با این حال، این ابتدایی ترین قابلیتی است که یک PDU می تواند به شما ارائه کند.

این دستگاه ها بسیار تجهیزات الکترونیکی پیشرفته تری هستند و می توانند در بسیاری از زمینه ها، گزینه ها و امکانات بسیار هوشمندانه ای به شما ارائه کنند. بر اساس مدل و نوعی که شما انتخاب می کنید، واحد های توزیع برق تمامی ویژگی های یک چند راهی را داشته، و همچنین گزینه ها و امکانات زیر را نیز در اختیار شما قرار می دهند:

  • کنترل برق پریز ها از راه دور- شما می توانید با استفاده از شبکه به PDU خود متصل شوید و جریان برق مربوط به هر پریز را به صورت مجزا قطع و وصل کنید.
  • اندازه گیری میزان مصرف برق- واحد های توزیع برق می توانند میزان الکتریسیته ای توسط هر پریز برق مصرف می شود را اندازه گیری کنند. در این صورت شما می توانید بررسی کنید که کدام یک از تجهیزات شما میزان برق بیشتری دارد، که این امر می تواند برای برطرف کردن برخی مشکلات ضروری باشد.
  • امنیت داده ها- اطلاعاتی که توسط PDU ها جمع آوری می شود، توسط پسورد ها و دیگر امکانات امنیتی محافظت می شوند تا به شما اطمینان دهند که هیچ فرد متفرقه ای توانایی به دست آوردن اطلاعات و کنترل تجهیزات الکتریکی شما را نداشته باشد.
  • سازماندهی کابل ها- این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که به شما کمک می کنند کابل های خود را سازماندهی کنید. برای مثال، شما می توانید پریز های خود را قفل کنید تا دستگاه های متصل به آن به صورت تصادفی از آن خارج نشود.

کدام یک برای شما مناسب است؟

هنگامی که به گزینه های مربوط به تهیه نیروی مورد نیاز برای تجهیزات مهم کامپیوتری خود نگاه می کنید، باید تا حد امکان درباره چند راهی ها و PDU ها اطلاعات به دست بیاورید. آنها هر کدام دارای ویژگی های خود هستند و اکثر کسب و کار ها از هر دوی آنها برای امور مختلفی استفاده می کنند. برای مواردی که از حساسیت کمتری برخوردار هستند، استفاده از چند راهی ها می تواند گزینه ی مناسبی باشد و نیاز های افراد را برطرف کند.

با این حال، برای تجهیزاتی که امور مهم کاری بر عهده ی آنهاست، یا ویژگی های اضافه ای مورد نیاز است، سرمایه گذاری در یک PDU با کیفیتريال بهترین و عاقلانه ترین گزینه خواهد بود.

نوشته های مرتبط