تجهیزات شبکه

هرآنچه باید درباره شبکه های LAN بدانید ؛ آی تی شبکه

شبکه های lan

آنچه باید درباره شبکه های LAN بدانید

LAN مخفف کلمه ی local area network می باشد که به معنای شبکه ی محلی است. لن اساسا به گروهی از کامپیوتر ها و دستگاه ها گفته می شود که در یک مکان خاص قرار دارند. این دستگاه ها معمولا توسط یک کابل اترنت (Ethernet) یا به وسیله Wi-Fi به یکدیگر متصل می شوند.

خانه ی شما نیز ممکن است دارای یک لن باشد. اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما، تبلت، تلفن همراه، تلوزیون هوشمند یا پرینتر بی سیم شما به Wi-Fi شما متصل باشد، این دستگاه ها بخشی از LAN شما می باشند. البته فقط دستگاه هایی که شما به آنها اجازه می دهید قابلیت دسترسی به لن شما را دارند.

ویژگی های شبکه های LAN

شبکه های لن سایز های مختلفی دارند. به عنوان مثال، گروهی از دستگاه های متصل به یک اتصال اینترنت خانگی یک لن می باشد. کسب و کار های کوچک دارای یک LAN هستند که می تواند صد ها یا هزاران کامپیوتر را به پرینتر ها متصل کرده و یا میان آنها امکان ذخیره فایل به وجود بیاورد. بزرگترین لن ها توسط یک سرور که فایل ها را ذخیره می کند، داده های مختلف را میان دستگاه ها به اشتراک می گذارد و فایل ها را به پرینتر ها و اسکنر ها منتقل می کند کنترل می شوند.

یک LAN، از دیگر شبکه های کامپیوتر مانند اینترنت متفاوت است، از این جهت که دستگاه های متصل به LAN در یک ساختمان از جمله خانه، مدرسه یا کافه قرار دارند. این دستگاه ها، کامپیوتر ها، پرینتر ها، اسکنرها و دیگر دستگاه ها، با استفاده از یک کابل اترنت یا وای فای به یک روتر متصل می شوند. همچنین لن های بسیاری می توانند به وسیله یک خط تلفن یا موج رادیویی متصل شوند.

دو نوع شبکه ی LAN

به طور کلی دو نوع شبکه ی لن وجود دارد که شامل لن های کاربر/سرور و شبکه های لن نظیر به نظیر می باشند.

لن های کاربر/سرور شامل چندین دستگاه (کاربر) می باشد که به یک سرور مرکزی متصل می شوند. این سرور مدیریت ذخیره فایل، دسترسی پرینتر و ترافیک شبکه را بر عهده دارد. یک کاربر می تواند یک کامپیوتر شخصی، تبلت یا دستگاه های دیگر متصل به اینترنت باشد. کاربران می توانند به دو طریق، یعنی از طریق کابل، یا از طریق اتصال بی سیم به سرور متصل شوند.

لن های نظیر به نظیر (یا peer to peer)، بر خلاف لن های کاربر/سرور، دارای یک سرور مرکزی نبوده و نمی توانند وظایف و کار های سنگین را انجام دهند. در یک لن نظیر به نظیر، هر کامپیوتر شخصی و دستگاهی سهم برابری از شبکه را در اختیار دارد. دستگاه ها یا کاربران می توانند منابع و داده ها را به وسیله ی یک اتصال سیم دار یا بی سیم با روتر به اشتراک بگذارند. اکثر شبکه هایی که در خانه ها وجود دارند از نوع لن نظیر به نظیر می باشند.

شبکه های lan در خانه

استفاده از شبکه های LAN در خانه

یک لن خانگی راهی عالی برای ایجاد ارتباط میان تمامی دستگاه های خانه ی شما نظیر کامپیوتر ها، لپ تاپ ها، تبلت ها، تلفن های هوشمند، پرینتر ها، دستگاه های فکس و دستگاه های بازی یا گیمینگ می باشد. زمانی که دستگاه های شما به Wi-Fi شما متصل باشند، شما می توانید به صورت شخصی و خصوصی با اعضای خانواده خود فایل های دلخواه خود را به اشتراک بگذارید، از طریق هر دستگاهی که می خواهید، به صورت بی سیم از پرینتر خود استفاده کرده و پرینت بگیرید، و به داده ها و دیتا ها بر روی دستگاه های متصل دیگر دسترسی داشته باشید.

یک LAN خانگی همچنین قابلیت این را دارد تا گسترش پیدا کرده و سیستم های امنیتی خانه، تلوزیون های هوشمند، و برخی دیگر از دستگاه های موجود در منازل که قابلیت دسترسی به اینترنت را دارند، نظیر لوازم خانگی هوشمند را نیز شامل شود. زمانی که این سیستم ها به LAN اضافه شوند، می توان تمامی سیستم ها را به وسیله ی هر دستگاه و در هر جایی از خانه کنترل کرد.

نوشته های مرتبط