تجهیزات شبکه

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده

به عنوان یک وسیله ی ضروری در زمینه ی IT، رک های شبکه یا رک های سرور توانسته اند نقش بی نظیری در زمینه مدیریت تحهیزات شبکه ایجاد کنند. در دنیای کسب و کار امروز که تقریبا تمامی کسب و کار ها از تجهیزات شبکه ای و آی تی استفاده می کنند، رک های شبکه برای نگه داری مفید و ایمن دستگاه های شبکه ای بسیار ضروری می باشند. بدون رک های شبکه، کابل های شما ممکن است بهم ریخته باشند و امنیت و سلامت دستگاه های شما ممکن است به خطر بیفتند.

به طور کلی، رک های شبکه شامل دو نوع رک های دیواری و رک های ایستاده می باشند. آنها چه هستند؟ چطور می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد؟ در مقاله ای که اکنون درحال مطالعه آن هستید، ما قصد داریم تا با معرفی این دو رک و تفاوت ها و شباهت های آنها به شما در رسیدن به پاسخ این دو سوال کمک کنیم.

رک ایستاده

رک ایستاده همچنین با نام رک نیز شناخته می شود. این رک ها هم برای نگه داری از دستگاه های شبکه ای و هم برای تجهیزات سرور مورد استفاده قرار می گیرند. آنها به طور عمده در دیتا سنتر ها و دیگر مکان هایی که در آنها تجهیزات زیادی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند.

سایز معمول آنها 24U، 30U، 36U، 42U، و 45U می باشد (هر U برابر 1.7 اینچ یا 4.4 سانتی متر است).  قسمت جلویی آنها دارای درب های محکم به همراه قفل می باشد. این رک ها می توانند تجهیزات بیشتری را در خود نگه دارند و می توانند وزنی معادل 450 الی 500 کلیوگرم را تحمل کنند.

رک های ایستاده خود به دو نوع اصلی تبدیل می شوند که شامل رک های فریم باز و رک های فریم بسته می باشد. رک های فریم باز شکلشان همانطور که از اسمشان پیداست، دارای فریم باز می باشند، که دارای هیچ دربی نبوده و شامل ریل های مخصوص به نصب کردن هستند. این نوع از رک ها معمولا برای موارد و تجهیزاتی استفاده می شود نیازی به سیستم تهویه هوا نداشته و نیاز به امنیت آنها نیز در حد متوسط است.

یک رک فریم باز می تواند دسترسی آسان و فضای آزاد برای مدیریت کابل ها به وجود بیاورد که این امر می تواند این وسیله را به وسیله ای ایده آل برای سیم کشی شبکه تبدیل کند.

رک های بسته یا کابینت رک دارای درب های قابل حذف در جلو و عقب، و پنل های قابل حذف در اطراف به همراه چهار ریل مخصوص نصب کردن می باشد. با داشتن درب ها و پنل های قابل حذف، این رک ها برای نگه داری از وسایلی که به نگه داری و امنیت بالایی نیاز دارند بسیار مفید می باشند. درب های تهویه ای در این رک ها باعث افزایش جریان هوا از جلو به عقب رک می شوند. رک های فریم بسته معمولا یک قفسه جداگانه با تهویه بالاتر برای تجهیزاتی هستند که ممکن است نسبت به دمای بالا حساس تر باشند. در ادامه به تفاوت رک دیواری و رک ایستاده خواهیم پرداخت.

رک های دیواری

رک های دیواری نوعی از رک هستند که می توان آنها را بر روی دیوار نصب کرد. بزرگترین مزیتی که این رک ها دارند این است که می توان آنها را بر روی دیوار نصب کرد که این امر باعث می شود تا فضای بیشتری بر روی زمین وجود داشته باشد، و بتوان آنها را در مکان هایی نصب کرد که دیگر رک ها را نمی توان قرار داد.

این رک ها معمولا در فریم های باز و همچنین فریم های بسته ارائه می شوند. سایز معمول این رک ها شامل 6U، 9U، 12U و 15U می باشد. قسمت جلویی این رک ها معمولا دارای یک درب محکم شیشه ای است  که به افراد این امکان را می دهد تا ضمن به وجود آوردن یک دید واضح برای تجهیزات، امنیت تجهیزات را نیز تامین کند.

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده

  • نوع رک – رک های دیواری بر روی دیوار نصب می شوند، در حالی که نوع عادی رک ها، که به عنوان رک ایستاده نیز شناخته می شوند، بر روی زمین قرار می گیرند. رک های دیواری نسبت به رک های ایستاده فضای کمتری اشغال می کنند.
  • اندازه – اندازه و سایز معمول رک های ایستاده برابر با 24U، 30U، 36U، 42U و 45U می باشد، در حالی که رک های دیواری سایزی برابر با 6، 9، 12، و 15U دارند. بنابر این می توان حدس زد که قالب و اندازه ی رک های دیواری کوچک تر از رک های عادی است.
  • دسته بندی – هر دو نوع اصلی رک یعنی دیواری و ایستاده خود شامل فریم های باز و فریم های بسته می باشند. شما می توانید بر اساس نیاز خود، نوع و دسته بندی خود را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

رک های ایستاده و رک های دیواری نوع متفاوت از رک ها هستند که در سایز و فضای داخلی تفاوت زیادی دارند. رک های دیواری اکثرا به منظور حفظ فضا استفاده می شود، در حالی که رک های ایستاده به منظور جاسازی و قرار دادن بیشتر تجهیزات آی تی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید بر اساس نیاز های خود رک سرور مورد نیاز مناسب خود را انتخاب کنید.

نوشته های مرتبط