تجهیزات شبکه

ترانکینگ شبکه های کامپیوتری چیست

ترانکینگ شبکه های اترنت، اساسا به هر گونه روش و متدی گفته می شود که در آن لینک های شبکه ای فیزیکی جمع آوری شده و به یک لینک منطقی تبدیل می شوند. ترانکینگ این قابلیت را دارد تا بر محدودیت پهنای باند در زمینه یک لینک فیزیکی غلبه کند، و این روش هم در اتصالات و کانکشن های سوئیچ به سوئیچ و هم در سوئیچ به سرور مورد استفاده قرار می گیرد تا بتواند تراکم ترافیک را کاهش دهد.

فروشندگان و تولید کنندگان نسبتا زیادی در سر تا سر دنیا وجود دارند که سخت افزار ها و یا نرم افزار های ترانکینگ شبکه را تولید می کنند. طبق آخرین خبر ها و دستاورد ها در این زمینه، استانداردی به نام IEE 802ad به تازگی درحال طراحی شدن است که قابلیت ایجاد ارتباط میان ارائه دهندگان مختلف را به وجود بیاورد و به زودی قرار است که مورد استفاده قرار بگیرد.

مقاله پیشنهادی: استاندارد های روتر های خانگی

نحوه عملکرد

ترانکینگ شبکه اساسا یک نوع توضیع و تسهیم معکوس است که معمولا استفاده می شود تا چندین اتصال و شبکه WAN را جمع آوری و به یک اتصال تبدیل کند. در شبکه های LAN که در آنها از سوئیچ ها استفاده میشد، ترانکینگ اساسا به منظور کاهش ترافیک در اتصالات از نوع سوئیچ به سوئیچ مورد استفاده قرار می گرفت.

با جمع آوری چند لینک 100 مگابیت بر ثانیه در میان سوئیچ های فست اترنت، شما می توانید نرخ داده هایی برابر با 300 یا 400 مگابیت بر ثانیه را میان سوئیچ ها دریافت کنید تا از این طریق ترافیک ستون فقرات (backbone) شبکه را همسان سازی کنید.

در پیکر بندی ها و شبکه های full-duplex، این به معنای نرخ داده برابر 600 تا 800 مگابیت بر ثانیه است، که می تواند با اکثر تکنولوژی های گیگابیت اترنتی رقابت کند، و ضمن عدم نیاز به صرف هزینه های سنگین، زندگی جدیدی به سوئیچ شبکه های قدیمی بدهد.

شما همچنین می توانید از ترانکینگ برای اتصالات و ارتباطات از نوع سوئیچ به سرور استفاده کنید تا قابلیت جمع آوری چندین کانکشن به یک سرور فراهم شود. این نوع از ترانکینگ شبکه می تواند کاملا به صورت نرم افزای انجام شود، یا می توان به صورت ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار از آن استفاده کرد.

به عنوان مثال، نرم افزار های ترانکینگ که بر روی روی چندین کارت شبکه ( به انگلیسی network interface card) نصب شده باشند، می توانند در سرور به صورت اتوماتیک عمل کنترل بار را در چندین اینترفیس سرور (network interface) انجام دهد، و همچنین می تواند در صورتی که یک اینترفیس از کار افتاد، آن را از گروه ترانکینگ حذف نماید. این امر می تواند یک پهنای باند افزایش یافته در میان سرور و سوئیچ ایجاد کند.

انواع ترانکینگ شبکه

به طور کلی ترانکینگ به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل موارد زیر می باشند:

ترانکینگ شبکه

ترانکینگ متقارن

به تمامی پورت ها در گروه ترانکینگ این امکان را می دهد تا بسته ها را به هر پورت دیگری منتقل کنند. به همین دلیل کانکشن های full-duplex توسط تمامی لینک ها پشتیبانی می شوند. به عنوان مثال، یک سرور می تواند دیتا و داده ها را در یک گروه ترانک شده ی 4 اینترفیسی دارای یک سوئیچ، با سرعت 400 مگابیت بر ثانیه هم ارسال کند و هم دریافت کند.

ترانکینگ نا متقارن

این نوع به تمامی پورت ها در یک گروه ترانکینگ امکان انتقال بسته ها را می دهد، اما تنها به یک پورت، یعنی پورتی که به سوئیچ متصل است امکان دریافت بسته های دیتا را می دهد. به این ترتیب سرور می تواند داده ها را با سرعت 400 مگابیت بر ثانیه منقل کند، اما تنها می تواند با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه آنها را دریافت کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *